Τι είναι χριστιανική ελπίδα;

Published on: 4 Μαΐου 2018

Filled Under: Αρθρογραφία

Views: 93

Tags:

«Ελπίδα είναι το όνειρο του ξυπνητού ανθρώπου», είχε πει — κατά τον Διογένη τον Λαέρτιο — ο Αριστοτέλης, όταν τον ρώτησαν τι είναι ελπίδα. Ελπίδα είναι μια φυσική τάση του ανθρώπου, μια παρόρμηση, μια κίνηση προς τα εμπρός. «Ελπίζω» είναι μια πράξη, και απαιτεί μια ενέργεια . Ελπίδα είναι η πίστη που έχει κάποιος ότι διαθέτει τόσο τη θέληση όσο και τον τρόπο ή τις συνθήκες ώστε να πετύχει τους στόχους του, όποιοι κι αν είναι αυτοί, ή η σχετική ή απόλυτη βεβαιότητα που έχει κάποιος ότι θα συμβεί κάτι καλό (επιθυμητό, ευχάριστο, ωφέλιμο κτλ.), λένε τα λεξικά.

Εντέλει η ανθρώπινη ελπίδα είναι μια αντιπαραβολή με τον θάνατο. Γιατί να ελπίζεις και να ενεργείς για κάτι, ακόμη και για έναν καλύτερο κόσμο, αν αυτός ο κόσμος είναι μια διαρκής διαδικασία φθοράς και αποσύνθεσης;

Για την αγία Γραφή αυτός ο σκόπελος ξεπερνιέται μόνο μέσω της συνάντησης του ανθρώπου με τον Θεό.

Ο Ισραήλ μαθαίνει να ελπίζει. Μαθαίνει τι είναι ελπίδα, ποιο είναι το περιεχόμενό της και πως βιώνεται, μέσα από την ιστορία του. Την αντιλαμβάνεται ως τόπο συνάντησης του ανθρώπου με επικεφαλής τον Αβραάμ, και μαθαίνει να ζει με ένα Θεό που υπόσχεται. Σε αυτή την συνάντηση, ο άνθρωπος μαθαίνει ότι έχει πλασθεί από το Θεό, που σημαίνει ότι δεν είναι κάτι που κατά τύχη ξεπετάχτηκε από την φύση, αλλά «κάποιος» θέλησε την ύπαρξή του, άρα είναι «κάποιος» που τον αγαπά.

Τι ελπίζουμε και για πότε;

Ο χριστιανισμός και οι άλλες δύο αβρααμίτικες και μονοθεϊστικές θρησκείες, περιμένουν την ανάσταση των νεκρών. Η χριστιανική ζωή τείνει προς την «αιώνια ζωή» η οποία από τον ευαγγελιστή Ιωάννη περιγράφεται : «Και να ποια είναι η αιώνια ζωή: Ν’ αναγνωρίζουν οι άνθρωποι εσένα ως τον μόνο αληθινό Θεό, καθώς κι εκείνον που έστειλες, τον Ιησού Χριστό. (17,3)». Να αναγνωρίσω τον Θεό σημαίνει να εγκαινιάσω και να καθιερώσω μια σχέση αγάπης μαζί του : «θα σας ξαναδώ και θα χαρεί η καρδιά σας, και τη χαρά σας κανείς δε θα μπορέσει να σας την αφαιρέσει» (Ιω. 16,22).

«Η αιωνιότητα» την οποία περιμένουμε, δεν είναι μια διαδοχή ημερών και χρόνων χωρίς τέλος, αλλά η ολοκλήρωση του σχεδίου αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο που αποβλέπει στην εγκατάσταση εκείνης της ολοκληρωτικής σχέσης αγάπης όπου ο Θεός θα είναι «τα πάντα σε όλους».

Καινοτομία και πρωτοτυπία με τον Χριστό

Ο Πάπας Βενέδικτος 16ος , στην εγκύκλιο του «Ελπίδα σωτηρίας» («Spe Salvi») γράφει: « Με τον Χριστό η αναμονή για τον Θεό αποκτά μια καινούργια βεβαιότητα. Είναι η αναμονή προσδοκώμενων αγαθών με βάση ενός παρόντος που μας έχει ήδη δωριθεί». Με άλλα λόγια η εκπλήρωση της χριστιανικής ελπίδας δεν αρχίζει στο μέλλον, αλλά ήδη από τώρα: « Η Βασιλεία είναι ανάμεσα σας» (Λκ.17,21), που σημαίνει ότι η αιωνιότητα έχει μπει από τώρα στη ζωή μας αφού ο Ιησούς νίκησε το θάνατο, τον πόνο, τις δοκιμασίες, την αποσύνθεση. Οι μάρτυρες, που έδωσαν τη ζωή τους για τους άλλους απαρνούμενοι τη δική τους , φανερώνουν αυτή την ελπίδα σε όλους τους ανθρώπους. «Ποιμένας μου ο Κύριος και δεν θα στερηθώ… Αν πορευτώ μες σε θανατερό σκοτάδι, κακό κανένα δε φοβάμαι, γιατί είναι μαζί μου» (Ψλμ. 22)

Υπάρχει άραγε μια μη χριστιανική ελπίδα;

Βέβαια. Είναι γνωστό ότι από το 18ο αιώνα και μετά, η πίστη στην πρόοδο του ανθρωπίνου γένους είναι η κινητήριος δύναμης της σύγχρονης ιστορίας. Δεν υπάρχει ανάγκη καμιάς πίστης στο Θεό για να είσαι πεπεισμένος ότι μπορείς να μεταβάλλεις τις οικονομικοπολιτικές δομές, την διαχείριση της φύσης ή την πραγματοποίηση μιας καλύτερης μορφής ανθρώπινης κοινωνίας. Και κατά κάποιο τρόπο ο άνθρωπος που δεν πιστεύει στο Θεό, εμπνέεται για την ελπίδα του από την έλλειψη του Θεού. Μιας και δεν έχει τίποτα να περιμένει από τον Θεό δεν απομένει πάρα ο ίδιος να καταπιαστεί με την οικοδόμηση της δικαιοσύνης.

Ο πάπας Βενέδικτος 16ος έγραψε: «Ενας κόσμος που η δικαιοσύνη του πρέπει να δημιουργηθεί αφ’ εαυτού του είναι ένας κόσμος χωρίς ελπίδα». ‘Αραγε, αυτό σημαίνει ότι μόνο οι χριστιανοί κατέχουν το κλειδί της ελπίδας και ότι αφήνουμε τον κόσμο στην τύχη του, στην αδιαφορία του, χωρίς Θεό;

Όχι, ο χριστιανός πρέπει να δεσμευτεί στην οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου και η πηγή έμπνευσής του είναι η πεποίθηση ότι η ολοκληρωμένη δικαιοσύνη βρίσκεται στο Θεό και ξεπερνά κάθε άλλη δικαιοσύνη.

Πηγή: Εφημερίδα “Ενοριακές Καμπάνες” , Φ883/27.4.2018

Comments are closed.