Ο Ιησούς μπροστά στην ασθένεια

Published on: 26 Μαΐου 2015

Filled Under: Αρθρογραφία

Views: 981

Tags: ,

Κατά τη διάρκεια της αποστολής του, ο Ιησούς συναντά λογής- λογής ασθενείς όπως αναφέρουν τα ευαγγέλια. Χωρίς να ερμηνεύει την ασθένεια με την υπερβολικά περιορισμένη προοπτική της ανταπόδοσης (Ιω 9, 2…), ο Ιησούς βλέπει την αρρώστια ως ένα κακό που κάνει τους ανθρώπους να υποφέρουν, ως μια συνέπεια της αμαρτίας… (Λκ 13,16). Επίσης νιώθει συμπόνια για τους ασθενείς (Μτ 20,34) και αυτό καθορίζει τη δράση του: “εκδιώκει τα κακά πνεύματα και θεραπεύει” (Μτ 8,16). Οι ενέργειες αυτές φανερώνουν τη δύ-ναμή του (Λκ 6,19) και, τελικά, έχουν το ίδιο νόημα: σημαίνουν το θρίαμβο του Ιησού πάνω στο Διάβολο και την εγκαθίδρυση της Βασιλείας του Θεού εδώ στη γη, σύμφωνα με τις Γραφές (Μτ 11,5). Αυτό δε σημαίνει πως η ασθένεια θα εξαλειφθεί στο εξής από τον κόσμο. Η θεϊκή όμως δύναμη που θα τη νικήσει τελικά ενεργεί από τώρα εδώ στη γη. Γι’ αυτό μπροστά στους ασθενείς που του εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους, ο Ιησούς διατυπώνει μόνο μια απαίτηση: να πιστέψουν. Όλα είναι δυνατά στην πίστη (Μτ 9,28). Η πίστη τους στον Ιησού προϋποθέτει την πίστη τους στη Βασιλεία του Θεού, και αυτή η πίστη τους σώζει (Μκ 10,52).

Τα θαύματα θεραπείας πραγματώνουν, κατά κάποιο τρόπο εκ των προτέρων, την τελειότητα που η ανθρωπότητα θα ξαναβρεί τελικά στη Βασιλεία του Θεού, σύμφωνα με τις προφητείες. Έχουν επίσης μια συμβολική σημασία. Η ασθένεια είναι σύμβολο της κατάστασης όπου βρίσκεται ο αμαρτωλός: πνευματικά, είναι τυφλός, κουφός, παράλυτος… Η θεραπεία του ασθενούς είναι κι αυτή λοιπόν ένα σύμβολο: αντιπροσωπεύει την πνευματική θεραπεία που ο Ιησούς προσφέρει στους ανθρώπους. Συγχωρεί π.χ. τα αμαρτήματα του παραλυτικού, και, για να δείξει πως έχει την εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες, τον θεραπεύει (Μκ 2,1-12). Αυτό το χαρακτηριστικό των θαυμάτων-σημείων βρίσκεται κυρίως στο κατά Ιωάννη ευαγγέλιο: η θεραπεία του παραλύτου της Βηθεσδά είναι σημείο του ζωοποιού έργου που εκπληρώνει ο Ιησούς (Ιω 5,1-9. 19-26)… Οι πράξεις του Ιησού προς τους ασθενείς προμηνύουν τα χριστιανικά μυστήρια. Ήρθε στη γη ως ο γιατρός των αμαρτωλών (Μκ 2,17), ένας γιατρός που, προκειμένου να απαλλάξει τους ανθρώπους από αναπηρίες και ασθένειες, τις παίρνει πάνω του (Μτ 8,17 = Ησ 53,4). Αυτό το νόημα πράγματι θα έχει και το Πάθος του: ο Ιησούς συμμετέχει στην περιπέτεια πόνου της ανθρωπότητας, για να μπορέσει τελικά να θριαμβεύσει πάνω στα δεινά της.

 

Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας
στήλης 152
Απόδοση ΓΜ

Μια κραυγή πόνου

Θεέ μου, Θεέ μου,
γιατί με εγκατέλειψες,
γιατί στέκεις μακριά και δε με σώζεις
γιατί τα λόγια της κραυγής μου δεν ακούς;

Θεέ μου, σου κράζω όλη τη μέρα,
μα εσύ δεν αποκρίνεσαι,
φωνάζω και τη νύχτα,
μα να ησυχάσω δεν μπορώ…

Σαν το νερό παρέλυσα,
τσακίστηκαν όλα τα κόκαλά μου.
Μέσα μου έγινε η καρδιά
σαν το κερί που λιώνει.
Σαν κεραμίδι ο λάρυγγάς μου στέγνωσε,
κι γλώσσα μου κολλάει στον ουρανίσκο.
με έριξες στο χώμα να πεθάνω.
Σκύλοι με κύκλωσαν,
κακοποιών φατρία μ’ έβαλε στη μέση,
ξεσκίσανε τα χέρια και τα πόδια μου…

Εσύ όμως, Κύριε, μη μένεις μακριά μου
έλα γοργά να με βοηθήσεις,
δύναμή μου!
Λύτρωσε τη ζωή μου από το σπαθί,
από την εξουσία του σκύλου
την πολύτιμη ψυχή μου…

Κανένα δεν περιφρόνησε φτωχό
ούτε για τη θλίψη του αδιαφόρησε
δεν έκρυψε απ’ αυτόν το πρόσωπο του
μα στην κραυγή του για βοήθεια ανταποκρίθηκε.
Ο έπαινος μου από σένα αρχίζει, Κύριε,
σε σύναξη μεγάλη…
θα φάνε οι φτωχοί και θα χορτάσουν,
όσοι ζητούν τον Κύριο θα τον δοξάσουν
οι καρδιές τους θα ζήσουν αιώνια…

Ψαλμός 22 (21)

Πηγή: Περιοδικό «Ανοιχτοί Ορίζοντες» (Τεύχος 1059)

Comments are closed.