Και έστησε τη σκηνή του ανάμεσά μας

Published on: 20 Δεκεμβρίου 2017

Filled Under: Αρθρογραφία

Views: 195

Tags:

25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017 – ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Το τελετουργικό των Χριστουγέννων, προβλέπει την τέλεση της Θ. Ευχαριστίας σε τρεις διαφορετικές στιγμές: το Βράδυ, την Αυγή και την Ημέρα.

Κάθε Λειτουργία έχει τις δικές της βιβλικές περικοπές, καθώς επίσης και τις δικές της δεήσεις.

Οι Ευαγγελικές περικοπές του Μεσονυκτίου και της Αυγής είναι συνεχόμενες και παρμένες από το Ευαγγέλιο κατά Λουκά (Βράδυ/Μεσονύκτιο 2,114 και Αυγή 2, 15-20), ενώ εκείνη της Ημέρας είναι ο πρόλογος του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου (1,1-18).

Στη γιορτή των Χριστουγέννων τελούμε και μελετούμε την μυστηριακή συμμετοχή μας στη διακριτική είσοδο της Σωτηρίας, στο προσώπου του Ιησού από την Ναζαρέτ, στον κόσμο μας.

Το Βράδυ

(από το Αγ. Ευαγγέλιο κατά Λουκά 2,1-14 ) και την Αυγή (15-20)

Στο απόστολο Παύλο διαβάζουμε: “Ο Θεός φανέρωσε την Χάρη του, για να σώσει όλους τους ανθρώπους” (Ττ. 2,11). Ο Ιησούς είναι η χειροπιαστή έκφραση της Χάρης του Θεού, της Αγάπης Του, της Δωρεάς Του διότι όταν ένας πραγματικά αγαπά δωρίζει τον εαυτό του στον αγαπημένο του, στον άνθρωπο εν προκειμένω , γι’ αυτό εισέρχεται στην ανθρώπινη ιστορία. Η Χάρη, η Αγάπη, η Δωρεά της Ζωής του Θεού στον άνθρωπο δεν είναι κάτι αφηρημένο, είναι ένα Πρόσωπο που μοιράζεται την καθημερινή ζωή του με τους συνανθρώπους του. Είναι ένα πρόσωπο που κοινωνά την ζωή του με τους συνανθρώπους του, όπως όλοι οι άνθρωποι μεταξύ τους.

Η Χάρη, η Αγάπη, η Δωρεά και η Ζωή του Θεού στον άνθρωπο κάνει την είσοδό της στο κόσμο με τον λιγότερο εκκωφαντικό τρόπο : με τη γέννηση ενός παιδιού, δηλαδή με μια νέα ζωή γεμάτη προσδοκίες και αισιοδοξία, που το μέλλον είναι όλο δικό της. Το κάθε παιδί ζητά την προσοχή μας, την φροντίδα μας, την αγάπη μας, την αποδοχή μας, τις θυσίες μας. Μας προσκαλεί να μοιραστούμε τη ζωή μας μαζί του, ζητά να γίνει μέρος της ζωής μας και εμείς να γίνουμε μέρος της ζωής του, να είμαστε σε κοινωνία ζωής.

Η γέννηση που μελετούμε και γιορτάζουμε σήμερα είναι του Ενσαρκωμένου Λόγου του Θεού, που ερχόμενος στον κόσμο, είναι το Φως του κόσμου. Παίρνει το σκοτάδι της αφάνειας και δίνει την διάκριση. Περιγράφει και απεικονίζει το Θεό ( Λειτουργία της Ημέρας).

Ο τρόπος της εισόδου του στον κόσμο μας περιγράφει -ήδη- τα κύρια χαρακτηριστικά της ζωής Του, που θα έπρεπε να είναι και τα γνωρίσματα της χριστιανικής ζωής, αφού μας έκανε ικανούς να μοιραστούμε την ζωή μαζί Του. Η σεμνότητα, η απλότητα, η προσήνεια και η διακριτικότητα τον χαρακτηρίζουν ενώ αποτελεί σημείο αμφιλεγόμενο αντιδικίας και δυσκολιών, γιατί δεν είναι από όλους αποδεκτός παρόλο που σε όλους προσφέρεται.

Ο Θεός, στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, είναι ο Θεός που προτείνει, δεν επιβάλλει. Ο χριστιανισμός είναι αποδοχή, ελεύθερη συγκατάθεση και όχι προϊόν εξαναγκασμού.

Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού έχουμε την πραγματική εικόνα του Θεού του Ζώντος, συνάμα έχουμε και την αποκατάσταση της πραγματικής αξιοπρέπειας του ανθρώπου. Ο άνθρωπος δεν είναι ποτέ πραγματικός άνθρωπος αν δεν είναι και δεν γίνεται όλο και περισσότερο σύμμορφος του Χριστού.

Οι μαθητές του Χριστού μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα σημάδια της παρουσίας Του μέσα στην Ιστορία όχι στα «μεγάλα και εκθαμβωτικά» αλλά στα «ταπεινά και καθημερινά» και όταν τα βρουν δεν τα κρατούν για τον εαυτόν τους, αλλά με τη σειρά τους γίνονται «ευαγγελιστές» , Τον αναγγέλλουν στους άλλους και υψώνουν προσευχή ευχαριστίας και δοξολογίας (Ευαγγέλιο της Αυγής).

Στο πρόσωπο της Μαρίας, της Παναγίας, έχουμε την εικόνα του μαθητή -αλλά και της Εκκλησίας- που παρατηρεί, κρίνει και διακρίνει το καλό, το δέχεται, το φυλάσσει και δίνει την σωστή απάντηση στο νόημα της ζωής του.

Στη Φάτνη της Βηθλεέμ περιγράφεται ο Θεός όχι ως “το Όντος Ον” της ανθρώπινης φιλοσοφίας, ούτε ως “το πρώτο κινούν ακίνητο”, ή ως άναρχη αιτία, ως απρόσιτος ή άφθαστος ή απόμακρος ή μυστηριώδης , αλλά ως ένα Πρόσωπο που αγαπά και θέλει να γίνει γνωστό από εκείνον τον οποίο αγαπά, γι αυτό και εισέρχεται στην ανθρώπινη ιστορία διακριτικά, χωρίς επιβολή, και ζητά να γίνει δεκτός .

Χριστούγεννα σημαίνει να αναλάβουμε τον κόπο να εντάξουμε κάθε τι το ανθρώπινο στο μυστήριο της Ενσάρκωσης, όχι για να τα κάνουμε απλώς θεϊκά αλλά περισσότερο ανθρώπινα (=με ανθρωπιά) για να είναι πραγματική εικόνα και ομοίωση του Θεού. Λειτουργία της Ημέρας Από το κατά Ιωάννη ‘Αγιο Ευαγγέλιο (1,1-18) Η λειτουργία της ημέρας, με τον Πρόλογο του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου, ανακεφαλαιώνει τα θέματα των δύο προηγουμένων Λειτουργιών με ένα θαυμάσιο ύμνο στο Θεό που, διαμέσου της Ενσάρκωσης του Λόγου Του, “έρχεται μεταξύ των δικών του” (1,11) και η Χριστιανική Κοινότητα Τον αναγνωρίζει και ομολογεί την πίστη στο “Λόγου που έγινε άνθρωπος” (στ.14α). Είμαστε μάρτυρες μιας Νέας δημιουργίας. Ο Λόγος “μέσω του οποίου τα πάντα δημιουργήθηκαν ” παίρνει σάρκα και οστά και φανερώνεται ανάμεσα στους ανθρώπους. Μεταξύ των ανθρώπων βρίσκει εκείνους που τον υποδέχονται και μέσω αυτού γίνονται από απλά πλάσματα του Θεού, “παιδιά του Θεού”, που από “τον δικό Του πλούτο πήραμε όλοι εμείς” .

“Ο Λόγος του Θεού που έγινε σάρκα” μπορεί να μας μιλήσει με το δικό μας λόγο και να μας φανερώσει το Θεό, γιατί “κανείς ποτέ δεν είδε το Θεό”, τελικά γνωρίζουμε το Θεό και εν Χριστώ κατέχουμε την αλήθεια.

Η επιστολή προς Εβραίους -το δεύτερο ανάγνωσμα της λειτουργίας της ημέρας- μας λέει ότι ο Θεός από τους “αρχαίους καιρούς και με πολλούς τρόπους” είχε εγκαινιάσει έναν συνεχή διάλογο με τα πλάσματά του, ενεργώντας ένα υπομονετικό έργο διαπαιδαγώγησης, χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες εκλεκτών και εκλεγμένων ανθρώπων, των προφητών. Τελικά ” σ’ αυτούς εδώ τους έσχατους καιρούς μίλησε σ’ εμάς μέσω του Υιού”, μέσω του οποίου ενεργεί την Σωτηρία των ανθρώπων.

Ο Θεός μέσω του Ιησού Χριστού, έρχεται και συναντά τον καθένα μας όπου και αν βρισκόμαστε. Έρχεται σε μας την Εκκλησία Του που μέσα από πολλές περιπέτειες προσπαθεί να συνεχίσει το δικό του έργο. Έρχεται κοντά σε κείνους που βρίσκονται σε πορεία αναζήτησης. Έρχεται και για κείνους που έχασαν το δρόμο, τρικλίζουν και δεν ξέρουν που να πάνε. Για όλους είναι το Φως μέσα στο σκοτάδι.

Πηγή: Εφημερίδα “Ενοριακές Καμπάνες”, Φ878/15-12-2017

Comments are closed.