Η καθιέρωση της Γιορτής της Αγ. Δωρεάς του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου

Published on: 25 Ιουνίου 2017

Filled Under: Τελετές - Σύμβολα

Views: 312

Tags:

Οι ρίζες αυτής της γιορτής βρίσκονται στη Βελγική Γαλατία όπου η Μακαρία Giuliana, ηγουμένη της Μονής στον Κορνήλιο Λόφο της Λιέγης, το 1208 είδε, σε έκσταση, ένα δίσκο λαμπερού λευκού φωτός, όμως, παραμορφωμένο στην μία πλευρά που παρέμενε σκιασμένη. Εξέλαβε αυτό το όραμα ως μια θεία σημείωση, που ειδοποιούσε την Εκκλησία της εποχής της ότι της έλειπε μια επίσημη γιορτή προς τιμή του Πανάχραντου Μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας. Προωθούσε λοιπόν την ιδέα της ύπαρξης μιας γιορτής κατά την οποία να γιορτάζεται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, που να μην είναι συνδεδεμένη και να μην επηρεάζεται από την ατμόσφαιρα θλίψης και πένθους της Μεγάλης Εβδομάδας.

Ο πνευματικός της Μακάριας, Ιωάννης από τη Λωζάννη, αφού έθεσε το ερώτημα σε πολλούς σημαίνοντες θεολόγους της εποχής του, για το παραπάνω όραμα όσο και για τη Γιορτή, έλαβε θετικές γνωμοδοτήσεις. Κατέθεσε λοιπόν επίσημο αίτημα για την ίδρυση μιας γιορτής προς τιμήν του Πανάχραντου Σώματος του Κυρίου στον Μητροπολίτη της Λιέγης. Το αίτημα έγινε δεκτό το 1246 και ορίστηκε ως ημερομηνία τέλεσης της γιορτής η Πέμπτη, μετά την οκτάβα της Αγίας Τριάδος.

Το «Ευχαριστιακό Θαύμα» της BOLSENA

Το 1262, αναγορεύτηκε Πάπας με το όνομα Ουρβανός 4ος ο πρώην Αρχιδιάκονος της Λιέγης, που γνώριζε προσωπικά τη ζωή και το έργο της Μακαρίας Ιουλιανής, Ιάκωβος Pantaleone. Το 1263 στην BOLSENA, σε μια περιοχή στα βόρεια της Ρώμης, ένας ιερέας από τη Βοημία που πήγαινε για προσκύνημα στη Ρώμη, σταμάτησε να τελέσει τη Θ. Λειτουργία, στην Bolsena. Τη στιγμή του τεμαχισμού του Καθαγιασμένου Άρτου, γέμισε με αμφιβολίες αν πραγματικά ο Καθαγιασμένος Άρτος ήταν το Σώμα του Χριστού. Τότε από τον Καθαγιασμένο Άρτο έτρεξαν μερικές σταγόνες αίμα που έβαψαν το λευκό αντιμήνσιο. Σήμερα το αντιμήνσιο μαζί και μερικές πέτρες εκείνου του βήματος σώζεται στη Βασιλική της Αγίας Χριστίνας που είναι ο Καθεδρικός Ναός του Orvieto.

Όταν ο πάπας Ουρβανός 4ος έμαθε τα γεγονότα, επίσημα και με την εμπειρία του στην Λιέγη καθιέρωσε γιορτή του “Σώματος του Χριστού” (Corpus Christi) που γιορταζόταν μόνο στην περιοχή της Λιέγης, για όλη τη Χριστιανοσύνη. Η ημερομηνία εορτασμού της ορίστηκε στην επόμενη Πέμπτη της πρώτης Κυριακής μετά την Πεντηκοστή (60 μέρες μετά το Πάσχα). Έτσι, την 11 Αυγούστου 1264, ο Πάπας δημοσίευσε την βούλα «Transiturus», με την οποία ιδρύθηκε για τον Χριστιανισμό η γιορτή του “Σώματος του Χριστού” (Corpus Christi). Η γιορτή απόκτησε μεγαλύτερη αίγλη και σημασία επειδή την προώθησε η Οικουμενική Σύνοδος του Τρέντο (Σύνοδος Τριδέντου 1545-63 ) με το να συστήσει στους πιστούς, την τέλεση και προσέλευση τόσο στην λιτανεία του Παναγιωτάτου, όσο και στην προσκύνηση του Αγιωτάτου Μυστηρίου και εκτός της Θ. Λειτουργίας.

Η σχέση μεταξύ της Μεγάλης Πέμπτης και της Γιορτής του Corpus Christi

Στην επισημότητα της Μεγάλης Πέμπτης, η Εκκλησία γιορτάζει την Ίδρυση της Θείας Ευχαριστίας. Και μελετά και εμβαθύνει το μυστήριο του Χριστού, που μας αγάπησε ως το τέλος δίνοντάς μας τον εαυτόν του ως τροφή και σφραγίζοντας με το αίμα του την Νέα Διαθήκη (Συμφωνία φιλίας) του Θεού Πατέρα με τους Ανθρώπους.

Την ημέρα της Γιορτής του Σώματος του Κυρίου (Corpus Domini) επικεντρώνουμε την προσοχή μας στη σχέση μεταξύ της Θ. Ευχαριστίας και της Εκκλησίας, μεταξύ του Σώματος του Κυρίου και του Μυστικού Σώματος του, της Εκκλησίας. Όλες οι εκδηλώσεις λατρείας, με λιτανείες ή ολοήμερες ή ολιγόωρες προσκυνήσεις του Αγιώτατου, είναι εκδηλώσεις δημόσιας ομολογίας της πίστεως των Χριστιανών σε αυτό το Μυστήριο της Θ. Ευχαριστίας, στο οποίο η Εκκλησία βρίσκει την πηγή της ύπαρξής της και την Κοινωνία της με τον Χριστό, παρόντα στη Θεία Ευχαριστία με την Θεότητα του και την ανθρωπότητα του.

Πηγή: Εφημερίδα «Ενοριακές Καμπάνες», Φ871/23-6-2017

Comments are closed.