Από το Μπαρόκ ως την περίοδο του Ρομαντισμού

Στον κατάμεστο Καθεδρικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στην Άνω Σύρο άνοιξε τα μάτια του το νεογέννητο Φεστιβάλ «ΑΝΩ» υπό τους επιβλητικούς ήχους του παλαιότερου εκκλησιαστικού οργάνου της Ελλάδας.

Περισσότεροι από 500 επισκέπτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ανηφόρισαν το απόγευμα της Δευτέρας στην κορυφή του λόφου της Άνω Σύρου, όπου είχαν τη χαρά να συναντήσουν τους «Μικρούς ξεναγούς» του μεσαιωνικού οικισμού και να περιηγηθούν στα σοκάκια του.

Η πρώτη εκδήλωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ξεκίνησε με καλωσόρισμα και παρουσίαση από τον Γιάννη Ρούσσο, οργανίστα του Καθεδρικού Ναού Αγίου Γεωργίου Άνω Σύρου και τον εφημέριο του ναού π. Ιωσήφ Πρίντεζη.

Η εξαιρετική επιλογή των κομματιών που εκτέλεσαν δεξιοτεχνικά η Ελένη Κεβεντσίδου στο εκκλησιαστικό όργανο και ο Ηλίας Γυφτονικολός στο βιολί, κατάφερε με απόλυτη επιτυχία να παρασύρει τους παρευρισκόμενους σε μια μουσική περιπλάνηση τόσο ιστορικά, όσο και τεχνικά, αφού ξεκινώντας από τον μεσαίωνα, η συναυλία κορυφώθηκε με έργα σύγχρονων Ελλήνων και ξένων  συνθετών, αποδεικνύοντας περίτρανα πως «ο βασιλιάς των οργάνων» δεν έχει μόνο παρελθόν, αλλά και μέλλον.

Οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ συνεχίζονται απόψε στις 20:00 με τη συναυλία των Στράτου Γκιουλμπάνογλου (εκκλησιαστικό όργανο) και Γιάννη Καΐκη (τρομπόνι).

Ταξίδι στην ιστορία της μουσικής

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα ποικίλα από την μουσική ιστορία, με αφετηρία την εποχή του μπαρόκ και την σονάτα για τρομπόνι και όργανο  του G.F. Telemann και βεβαίως τον “βασιλιά” της μουσικής J.S. Bach. Προχωρώντας στον ρομαντισμό θα ακουστεί ένα έργο του Mendelssohn για σόλο εκκλησιαστικό όργανο, καθώς και ένα ντουέτο για τρομπόνι και όργανο γραμμένο από τον οργανίστα Alexander Guilmant. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει και έναν αριστοτεχνικό αυτοσχεδιασμό για σόλο τρομπόνι, γραμμένο από τον Αργεντινό τρομπονίστα Enrique Crespo.

Ο Στράτος Γκιουλμπάνογλου, γεννημένος το 1985, πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής σε ηλικία 6 ετών στην τάξη αρμονίου στο Δημοτικό Ωδείο Καλλιθέας. Παράλληλα, ξεκίνησε τις σπουδές του στο πιάνο και στα ανώτερα θεωρητικά, παίρνοντας πτυχίο αρμονίας με βαθμό «Άριστα» από το Εθνικό  Ωδείο Αθηνών, και πτυχίο αντίστιξης και πιάνου με βαθμό «Άριστα» από το Ιόνιο Ωδείο Κέρκυρας. Το 2004 άρχισε τις σπουδές του στο Μουσικό Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας όπου ασχολήθηκε με την εκτέλεση του εκκλησιαστικό οργάνου,  με καθηγητή τον πάτερ Τζούλιο Γραμένια. Το 2009 παρακολούθησε την Oundle Advanced Organ Academy (Τουλούζη), αποκομίζοντας σημαντικές εμπειρίες. Από το 2010 συνεργάζεται με το σύνολο θρησκευτικής μουσικής Musica Sacra υπό τη διεύθυνση του οργανίστα Χρήστου Παρασκευόπουλου. Είναι μέλος του Αθηναϊκού Χορωδιακού Συνόλου υπό την διεύθυνση του Δημήτρη Καραβέλη, καθώς και μέλος της χορωδίας του Εθνικού Ωδείου Αθηνών.  Από το 2012 συνεργάζεται με την Γερμανική Εκκλησία Αθηνών ως βοηθός οργανίστα. Την περίοδο  2010-12 εργάστηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Αχαρνών και Χανίων. Έχει συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Μουσικής του Αγίου Φραγκίσκου στη Ρόδο και στο Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου της Γερμανικής Εκκλησίας Αθηνών.

Προώθηση του πολιτισμού της Σύρου

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Γκιουλμπάνογλου μιλάει για τη συμμετοχή του στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου “ΑΝΩ”, που του δίνει την ευκαιρία να παίξει και να ερμηνεύσει έργα στο ιστορικό όργανο του Αγίου Γεωργίου και να έρθω σε επαφή με την τοπική κοινωνία της Σύρου. Όπως τονίζει, πρόκειται για μία διοργάνωση με αρκετές προοπτικές εξέλιξης, η οποία αποτελεί ένα ακόμη λιθαράκι στην προβολή και ανάδειξη του πολιτισμού της Σύρου. «Μέσα από τις εκδηλώσεις του, ο κόσμος έρχεται σε επαφή με αυτό το μουσικό όργανο και έχει την ευκαιρία να γνωρίσει καλύτερα τις δυνατότητές του», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Το εκκλησιαστικό όργανο έχει τη θέση του ακόμα και σήμερα»

Σύμφωνα με τον ίδιο, το εκκλησιαστικό όργανο δε σημαίνει υποχρεωτικά εκκλησιαστική μουσική. Καθιστά μάλιστα γνωστό, πως πρόκειται για ένα όργανο με μακρά ιστορία στο πέρασμα των αιώνων. «Συνδέθηκε τόσο με την εκκλησιαστική όσο και με την κοσμική χρήση» υπογραμμίζει, εξηγώντας πως η διαφορά αυτών των δύο έγκειται στο γεγονός ότι το όργανο ακουγόταν και μέσα στις εκκλησίες που συνόδευε τα διάφορα άσματα μέσα στην λειτουργία, αλλά ακουγόταν επίσης και μέσα στα σπίτια των αριστοκρατών συμβάλλοντας, στην ψυχαγωγία τους. «Βέβαια σε αυτή την περίπτωση, υπήρχαν μικρά φορητά όργανα, όπως ήταν το πορτατίφ και το ποζιτίφ,  τα οποία χρονολογούνται τον 13ο αιώνα, αλλά στις μέρες μας πια έχουν εκλείψει».  Καταλήγοντας, επισημαίνει ότι, στις μέρες μας, το όργανο έχει θέση τόσο σε λειτουργίες, όσο και σε συναυλίες, καθώς μεγάλοι συναυλιακοί χώροι, όπως το Μέγαρο Μουσικής διαθέτουν εκκλησιαστικό όργανο.

Ο Γιάννης Καΐκης, γεννημένος στην Καλαμάτα, ξεκίνησε μαθήματα τρομπονιού στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας με τον Σπ. Φαρούγγια και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο τρομπόνι στο Δημοτικό Ωδείο Ζωγράφου, με καθηγητή τον Μ. Μιχαηλίδη. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα στην Χάγη με τον Pete Saunders, στο Ωδείο Αθηνών το μεταδιπλωματικό τμήμα της τάξης του τρομπονιού με καθηγητές τον Σπύρο Φαρούγγια και τον Ανδρέα Ρολάνδο Θοδώρου, καθώς και σεμινάρια με τον Άγγελο Κρητικό και τον Nir Erez. Με την μπάντα του Στρατού Ξηράς έχει συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ μουσικής σε Βέλγιο, Ουγγαρία, Μάλτα, Τσεχία. Ιταλία, Βουλγαρία και Σερβία. Έχει δώσει συναυλίες για σόλο τρομπόνι και εκκλησιαστικό όργανο στην Καθολική Εκκλησία Χανίων, στο Φεστιβάλ Μουσικής Αγίου Φραγκίσκου Ρόδου και στην Γερμανική Εκκλησία Αθηνών. Συμμετείχε στο μιούζικαλ «Cabaret» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε σκηνοθεσία Κων. Ρήγου.

Η καλλιτεχνική πορεία του τα τελευταία 15 χρόνια, εκτός από την επαγγελματική ούτως ή άλλως μόνιμη ενασχόλησή του, περιλαμβάνει την συμμετοχή μου σε διάφορα σύνολα, με πιο γνωστά τα «big band», «jazz sextet», ορχήστρα σύγχρονης μουσικής. Από το 2015 συνεργάζεται με τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο στην oρχήστρα «Παλλίντονος Αρμονία» και είναι μέλος της «Chambre Symphony Orchestra» με καλλιτεχνικό διευθυντή τον μαέστρο Μιχάλη Οικονόμου. Το 2016 συμμετείχε στο Φεστιβάλ Αθηνών  & Επιδαύρου στην παράσταση «Αντιγόνη» σε συμπαραγωγή Εθνικού Θεάτρου, ΚΘΒΕ και ΘΟΚ.

Τέλος, μαζί με τη Μαριλίνα Τζελέπη έχουν δημιουργήσει το σύνολο μουσικής δωματίου «DuoAnasa», το οποίο παίζει συνθέσεις έργων για τρομπόνι και πιάνο, κάποιες από τις οποίες έχουν γραφτεί αποκλειστικά για τους ίδιους.

Πηγή: koinignomi.gr

Comments are closed.