Οικόσημο Επισκόπου

ΟΙΚΟΣΗΜΟ
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΠΕΤΡΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
ΚΑΘΟΛΙΚΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΣΥΡΟΥ, ΘΗΡΑΣ
ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗ
ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

heraldic_episkopos

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Αργυρούν, πλοίον κυανούν επιπλέον επί θαλάσσης εννέα κυμάτων τού δευτέρου και τού πρώτου, τού ιστίου φέροντος το Χριστόγραμμα τού πεδίου. Κορυφή ερυθρά μετά τριών ρόδων χρυσών κατά ζώνην.

Ο θυρεός, παρατεθειμένος εις Σταυρόν τοποθετημένον επί κοντού, τριφυλλοφόρον χρυσούν, διακεκοσμημένον εκ πέντε πολυτίμων λίθων ερυθρών, σφραγίζεται εκ πίλου εκκλησιαστικού μετά έξι θυσάνων ανά πλευρά, το όλον πράσινον.

Ρητόν: ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΑΣΘΑΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΝ ΤΩ ΧΡΙΣΤΩ (Εφ. 1,10)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ

Στην Καθολική Εκκλησία η χρήση του οικοσήμου από τον επίσκοπο, καθορίζεται σήμερα ως σύμβολο, αλληγορική μορφή, γραφική έκφραση, σύνθεση και μήνυμα της διακονίας του. Ο Οδηγός περί της αμφίεσης, των τίτλων και των οικοσήμων των καρδιναλίων, των επισκόπων και των κατωτέρων εκκλησιαστικών αξιωματούχων, που δημοσιεύτηκε από τη Γραμματεία της Αγίας Έδρας στις 31 Μαρτίου 1969, αναφέρει στο άρθρο 28 ότι το οικόσημο πρέπει να σχεδιάζεται σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν την Εραλδική τέχνη και επιστήμη (Οικοσημολογία), να είναι απλό και κατανοητό.

 Οι χρωματισμοί (σμάλτα)

Στο οικόσημο του Σεβασμιότατου Επισκόπου Πέτρου έχουμε δύο μέταλλα: χρυσούν και αργυρούν. Και δύο χρώματα: κυανούν και ερυθρόν.

Στην Εραλδική, το χρυσούν είναι το σύμβολο της λαμπρότητας του Θεού. Επίσης, συμβολίζει την Πίστη, μεταξύ των αρετών. Το αργυρούν υπαινίσσεται τη Θεοτόκο Μαρία και συμβολίζει την Ελπίδα, μεταξύ των αρετών. Το κυανούν, τυπικό χρώμα της Παναγίας, συμβολίζει τη Δικαιοσύνη, μεταξύ των αρετών. Το ερυθρόν συμβολίζει τη διάπυρη Αγάπη, μεταξύ των αρετών. Επίσης, συμβολίζει το μαρτύριο.

Τα εμβλήματα

Το πλοίο. Στην Εραλδική, συμβολίζει τη δυνατή ψυχή, που αντιστέκεται στους κινδύνους και στις αντιξοότητες της ζωής. Στην Παλαιά Διαθήκη το πλοίο της σωτηρίας ήταν η Κιβωτός, με την οποία ο Νώε σώθηκε από τον κατακλυσμό. Γενικά, το πλοίο συμβολίζει το ταξίδι, το πέρασμα, για ζωντανούς και νεκρούς. Υψίστης σημασίας για τον μετέπειτα συμβολισμό, αποτέλεσε το πλοίο του Αποστόλου Πέτρου, προστάτη Αγίου του Επισκόπου Πέτρου. «Ο Ιησούς, τότε, ανέβηκε σε ένα από τα πλοιάρια, σε αυτό που ήταν του Σίμωνα, και τον παρακάλεσε να απομακρυνθεί λίγο από τη στεριά. Κάθισε στο πλοιάριο και από αυτό δίδασκε τα πλήθη» (Λκ 5,3-4). Από το πλοίο αυτό, όπως και από το άλλο, που κυβερνούσε ο Πέτρος στην τρικυμία (Μτ 8,23-27·14,22-33), προέρχεται η ιδέα της Εκκλησίας ως πλοίου. Πολύ συχνά οι Πατέρες της Εκκλησίας περιγράφουν το πλοίο της Εκκλησίας, επί του οποίου οι πιστοί ταξιδεύουν ασφαλείς στη θάλασσα του κόσμου, με έμπειρο πηδαλιούχο τον Ιησού Χριστό.

Η θάλασσα. Συμβολίζει την πραότητα, τη μεγαλοψυχία και τη Θεία Χάρη. Επίσης, το νερό του βαπτίσματος. Στη βιβλική εικονογραφία, η θάλασσα συμβολίζει έμμεσα τον κόσμο, το σύνολο της ανθρωπότητας. Ήδη, στην πρωτοχριστιανική εποχή συναντάμε την εικόνα του πλοίου της Εκκλησίας στη θάλασσα του κόσμου. Οι τρεις Εκκλησιαστικές Επαρχίες, τις οποίες διακονεί ο Σεβ/τος Πέτρος ως Επίσκοπος, δηλαδή η Επισκοπή Σύρου, η Επισκοπή Θήρας και η Επισκοπή Κρήτης, συγκροτούνται αποκλειστικά από νησιά, τα οποία περιβάλλει η θάλασσα.

Το ρόδο. Συμβολίζει την Αειπάρθενο Μαρία. Ρόδο μυστικό είναι τίτλος της Παναγίας στις λιτανείες του Αγίου Ροδαρίου. Στο οικόσημο του Σεβ/του Πέτρου τα τρία ρόδα υπαινίσσονται τις τρεις Εκκλησιαστικές Επαρχίες, τις οποίες ποιμαίνει ως Επίσκοπος, δηλαδή την Επισκοπή Σύρου, την Επισκοπή Θήρας και την Επισκοπή Κρήτης, με τα αντίστοιχα Θεομητορικά Ιερά τους Προσκυνήματα: στη Σύρο το Ναό της Παναγίας της Φανερωμένης, όπου ο Σεβ/τος Πέτρος έλαβε την, σε Αρχιερέα, χειροτονία, στη Θήρα το Ναό της Παναγίας των Αγίων Θεοδώρων στο Φηροστεφάνι και στην Κρήτη τον Καθεδρικό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στα Χανιά.

Comments are closed.